(...) this all works only if each person makes links as he or she browses, so writing, link creation and browsing must be totally integrated : Tim Berners-Lee

Eén van de belangrijkste eisen die Berners-Lee aan 'zijn' web stelde, was dat het op elke schaal zou functioneren. Hij rekende op de groei. De totale 24/7 beschikbaarheid en de ongelimiteerde opslagcapaciteit en connectiviteit kan alleen betekenisvol georganiseerd worden door er op elke schaal en in elke richting verbanden in aan te brengen. (...) Interpretatie op interpretatie creëert geen chaos maar patronen.

hardop linken werd 18-21 december 2000 geschreven voor Metropolis M en online bewerkt als bijlage bij moerstaal 3. Alle weblogs die in het artikel worden genoemd ++ zijn hier gelinkt. Notes Quotes Provocations And Other Fair Use wordt sinds 23 maart 1998 beleefd aanbevolen.

jouke kleerebezem



Hardop linken

Een van de niet genoeg te waarderen en benadrukken kwaliteiten van het World Wide Web is de onbegrensde beschikbaarheid van het medium. Het is 24 uur per dag en 7 dagen in de week openbaar toegankelijk, 52 weken per jaar—sinds 25 december 1990, toen Robert Cailliau en Tim Berners-Lee in opdracht van CERN in GenĖve het Internet gebruikten om met de eerste browser de eerste WWW server met http://info.cern.ch (nu: 'this site has moved') te adresseren. Het Internet/www zou snel populair worden, en de maatschappelijke werkelijkheid met haar totale beschikbaarheid in verwarring brengen.

(...) this all works only if each person makes links as he or she browses, so writing, link creation and browsing must be totally integrated.
(Tim Berners-Lee, Weaving the Web)

Wie het world wide web niet productief maakt, niet publiceert, noch informatie aanbiedt, gebruikt het medium niet naar de geest van zijn grondlegger, of indachtig de ideeën van andere computerpioniers en -onderzoekers als Ted Nelson, Doug Engelbart, of Alan Kay, die het Internet/www als interactief medium zagen, voor het uitwisselen en delen van informatie, een 'publiceer-en-leer' omgeving. Eenzijdig consumptief gebruik maakt van het web een 'oud' medium, waarin kleine groepen producenten massa's gebruikers bedienen, zonder dat er van vrije communicatie of informatie-uitwisseling sprake is en zonder dat er andere inhoudelijke verbanden worden gecreëerd, dan in een lineair verhaal. Het web wordt zo een traditionele monocultuur, waarbij exclusievere producties in niches belanden—in wat kunstcriticus Dave Hickey zo liefdevol 'little stores' noemt. Deze 'geheime' lokaties maken deel uit van een eigen netwerk, en staan los van de mainstream. Het zijn geen plekken die uitsluitend de passiviteit dienen, maar waar productie en consumptie in een vitaal verband worden gesmeed, voor ingewijden en gelijkgestemden die elkaar op de hoogte houden en wegwijs maken.


Een nieuwe combinatie van produceren en consumeren is sinds enkele jaren op het web te vinden in de zogenaamde weblogs. Een weblog, of lelijk, maar populair: 'blog' (uit Engels: weblog = 'we blog') is een zeer frekwente, mogelijk dagelijkse publicatie van persoonlijke notities en links. Weblog auteurs zijn over het algemeen professioneel in de nieuwe media aktief, bijvoorbeeld als redacteur, ontwerper, programmeur, art director of project manager. Een weblog genereert meestal geen revenuen, integendeel: 'sommige mensen hebben een leven, anderen hebben een weblog', zoals ik eens las. Weblogs dragen fantastische namen als Bovine Inversus, Hotsy Totsy Club, Robot Wisdom, Have Browser Will Travel, alt0169 (Nederland kent een bloeiende eigen productie en alt0169 is 's Neerlands eerste weblog, soort van), maarwatishet, Harrumph en Geegaw, of gebruiken de naam van de auteur als domeinnaam, bijvoorbeeld in caterina.net, puce.com, zeldman.com, kottke.org, davidchess.com...

Een weblog onderscheidt zich van andere sites doordat het de stem van één auteur laat horen, die leven en werk onvervreemdbaar tot elkaar laat behoren. De toon is persoonlijk, de selectie van onderwerpen soms idiosyncratisch, en de status van de links varieert van nauwelijks toegelichtte hoofdzaak, tot slechts ter illustratie in de marge van uitgebreide verhandelingen. Een combinatie van autobiografische, theoretische of meer speculatieve verhalen over het medium en de technologie, wordt gekoppeld aan de reflectie van de invloed van die media en technologie op het dagelijks leven en op de kunsten, een en ander geïllustreerd aan het leven van de auteur en diens peers. Hoewel weblogs dus uiterst persoonlijke publicaties zijn, onderscheidt de grote hoeveelheid reflectie op de nieuwe mediacultuur ze van de dagboeken, of de homepages, waarvan er ook vele duizenden op het web te vinden zijn. Naast ondere andere kritisch uit te wijden over het Internet/www, belichamen weblogs het 'schrijven, linken en bladeren', waar Berners-Lee aan dacht.

Weblogs belichamen het 'schrijven, linken en bladeren', waar Berners-Lee aan dacht. Ze bieden kritische inhoud: zijn actueel, specialistisch en leveren commentaar. Vormgeving en functionaliteit zijn net zo gevarieerd als onderwerpskeuze. Meestal is goed af te lezen vanuit welke professionele interesse wordt gepubliceerd—of er een ontwerper, een journalist of programmeur aan het woord is, en 'hardop linkt'. Eatonweb.com, een vroege weblog portaalsite, biedt verschillende rubrieken aan, in een bestand van zo'n 1500 sites, onder andere verdeeld naar 45 inhoudelijke categorieën, variërend van 'web design' (35), 'news' (39) en 'general' (809), tot 'death' (1). Maar 1.500 sites is een kleine selectie... De belangrijkste gratis software waarmee een weblog te produceren en publiceren is, Blogger, linkt via blogger.com inmiddels naar een kleine 10.000 sites. 'The revolution will be bloggerized'.


Eén van de belangrijkste eisen die Berners-Lee aan 'zijn' web stelde, was dat het op elke schaal zou functioneren. Hij rekende op de groei. De totale 24/7 beschikbaarheid en de ongelimiteerde opslagcapaciteit en connectiviteit kan alleen betekenisvol georganiseerd worden door er op elke schaal en in elke richting verbanden in aan te brengen. Zolang dit door gebruikers gebeurt, neemt de waarde van de gepubliceerde inhoud kwadratisch toe met de informatieaanwas, want wordt een doelgerichte inhoudelijke navigatie mogelijk. Interpretatie op interpretatie creëert geen chaos maar patronen.

Hickey's 'little stores' gaan als weblogs een nieuw tijdperk in. Net zo min als dat voor zijn obscure boek- en platenwinkels, jazzclubs, en galeries gold, zal de marge de mainstream nu van richting doen veranderen. Maar het web opent onbekende mogelijkheden, op een tot nu toe ongekende schaal, en met een grillige functionaliteit. Judith Zissman van calamondin.com kwam tot de ontdekking dat bij een AltaVista zoekopdracht naar 'being happy' haar weblog als derde in de lijst stond.




noot
Dave Hickey, in Air Guitar (isbn 0-9637264-5-5), 'Unbreak my heart, an overture', pagina 11: 'So cut apart were we, in fact, that I can remember being amazed that whatever city we landed in, my folks could always find these little bookstores and record shops, art galleries and jazz clubs that no one else knew about. I thought of them as secret places where you could go and meet people who were part of the secret thing'.

the good web (links naar weblogs en secundaire literatuur)








correspondentie: moerstaal@nqpaofu.com































moerstaal, 2000